MECHELEN – BDO, een internationaal opererende adviesorganisatie in de financiële dienstverlening, met ook een kantoor in Mechelen, laat zijn medewerkers de vrijheid om zelf te kiezen wanneer ze thuis werken. De ruim 850 werknemers van BDO België hoeven na corona niet per se elke dag naar kantoor.
De nieuwe manier van werken laat het personeel in de eerste plaats toe zelf het beste evenwicht te zoeken tussen hun persoonlijke thuissituatie en de professionele invulling van hun job. Het nieuwe beleid helpt bovendien het ambitieus klimaatplan van het bedrijf te realiseren.
Na een interne bevraging gaf meer dan de helft van het personeel aan 2 à 3 dagen te willen thuiswerken en thuis productiever te zijn dan op de werkvloer. Dat gevoel ligt in lijn met de eerdere bevraging van BDO bij 4.000 Belgen waarin 6 op de 10 Belgen aangeeft minstens 2 dagen per week te willen telewerken na corona. Reden genoeg voor BDO om van thuiswerk de standaard te maken.
“We wilden al langer af van het klassieke beeld dat onze werknemers zich moeten verantwoorden om thuis te werken. De coronacrisis heeft dit proces versneld. Voortaan is het nieuwe normaal bij BDO thuiswerk. 2 à 3 dagen per week thuiswerken laat ons personeel toe om slimmer te leven en te werken”, zegt Wim Galbusera, Human Resources Director bij BDO België
Medewerkers van BDO België konden al van lang voor de coronacrisis regelmatig van thuis uit werken. Maar het advieskantoor wil zijn personeel nu de kans geven om zelf te kiezen wanneer ze het nodig vinden om naar kantoor te komen. Het bedrijf verplicht zijn personeel dus niet om 1 of 2 dagen of de hele week thuis te werken. Hoeveel dagen iemand thuiswerkt, kan variëren van week tot week.
“Het spreekt voor zich dat een starter meer sturing en coaching nodig heeft van collega’s op de werkvloer, dan een ervaren consultant die zijn job door en door kent. Maturiteit en zelfstandigheid zijn de belangrijkste woorden om in te schatten wat de meest ideale werkomstandigheden zijn. En dat alles zonder het DNA van BDO te verloochenen: een evenwicht tussen thuiswerk, teamcohesie en dichtbij de klanten staan. Vooral door dat laatste is een typisch kenmerk van BDO dat we geenszins willen verliezen”, klinkt het bij Galbusera.
Eind 2019 werd BDO uitgeroepen tot eerste CO2-neutrale advieskantoor van België door een ambitieus klimaatplan. Alleen al tijdens de maanden maart, april en mei lag het brandstofverbruik van het bedrijf 80% lager dan voor de coronacrisis. “Dat onze CO2-uitstoot een pak lager zal liggen door onze nieuwe aanpak, is mooi meegenomen. Het was zeker niet onze grootste motivatie om van telewerk een blijver te maken. Dat is het persoonlijke geluk van onze medewerkers”, legt Wim Galbusera uit.