BONHEIDEN – Een tijdje terug ontdekte copywriter en fotograaf Tim Briers uit Bonheiden via de Italiaanse start-up Scribit, een robot die beelden of slogans tekent op muren of vensters. Hij haalde het ingenieuze systeem in huis en wil het nu zelf graag commercialiseren in ons land.
Tim Briers (41) noemt zichzelf liever een digitale verhalenverteller. Hij maakte van zijn passie zijn beroep. Hij houdt ervan om woord en beeld te combineren en zo een boodschap de wereld in te sturen. 7 jaar geleden begon hij als zelfstandige vertaler, maar naar verloop van tijd werd hij steeds meer een ‘content creator’. Hij werkt voor zijn klanten vooral aan hun sociale media en websites. Ook foto’s zijn daar heel belangrijk bij. “Als fotograaf ben ik nog maar 3,5 jaar actief, maar toch zou ik er op termijn mijn hoofdbezigheid van willen maken. Ik ben hoe dan ook graag creatief bezig.”
Tim is steeds op zoek naar nieuwe manieren om zijn creatieve honger te stillen en zo kwam hij bij het Italiaanse Scribit terecht. “Het is een project dat volledig door een kickstarterfonds is opgestart en dat me van bij de eerste introductie enorm prikkelde. Het toestel kan namelijk schrijven of tekenen op de muur. Het is een ingenieus systeem met kabels die via een gemotoriseerde molen stiften in beweging brengen. Die stiften kunnen mijn teksten op muren schrijven. Ik investeerde ook een bedrag in het fonds en zo kon ik een van de eerste toestellen aanschaffen aan een redelijke prijs.”
Dat eerste toestel was nog niet meteen helemaal klaar om op gecommercialiseerd te worden. Zo schoof de molen met de stiften af en toe eens uit waardoor er vegen ontstonden. “Gaandeweg werd de software geüpdatet. En nu is het klaar om op grotere schaal gebruikt te gaan worden. De robot kan kunst, architectuur, popart, dieren en heel wat andere zaken op de muur of etalage tekenen. Met een grafisch vormgever ben ik nu aan het bekijken hoe we bedrijfslogo’s in vectoriële paden kunnen omzetten, dat is de taal van het toestel. Er zit bijzonder veel potentieel in, denk aan tekeningen, afbeeldingen en teksten die bij mensen thuis in de woonkamer op de muur kunnen worden gezet, maar evengoed menu’s op de restaurantmuur, promo’s op een etalage, bedrijfslogo’s in de inkomhal. De enige vereiste is dat het oppervlak min of meer effen is.”
Momenteel werkt Tim Briers aan een overeenkomst met de ontwikkelaars om het toestel commercieel in te zetten. Als hij daar de toestemming voor krijgt, wil hij het meteen in de praktijk brengen.
Bekijk hieronder hoe het toestel werkt…