Enquête

Helft ondervraagden studie Thomas More: “Onze manier van winkelen wordt nooit meer zoals voor corona”

MECHELEN – Thomas More-hogeschool en Comeos bevroegen tussen 30 april en 10 mei, voor de heropening van de winkels, meer dan 3000 consumenten over de impact van Covid-19 op hun aankoopgedrag. Uit de resultaten blijkt dat de coronacrisis een onmiddellijke en sterke invloed heeft gehad op ons koopgedrag.

In alle leeftijdscategorieën en voor vrijwel alle productgroepen vinden we consumenten die voor het eerst online hebben gekocht. De groep van first-time buyers is het grootst bij de 60-plussers. Opvallend is dat 50 procent van de 61 tot 70-jarigen voor het eerst bloemen of planten online kocht.

71 procent van de consumenten bleef aankopen bij zijn of haar vertrouwde (online/offline) retailers, 44 procent gaf aan gericht te zoeken naar retailer met een fysieke winkel in België. 30 procent zal ook in de toekomst meer online blijven kopen.

87 procent heeft er alle begrip voor dat de levertermijn nu wat langer is. 23 procent is van plan om winkels die ze in de afgelopen periode online ontdekt hebben, fysiek te willen gaan bezoeken. 73 procent kent retailers die tijdens de lockdown met online activiteiten zijn gestart.

Hygiëne
54 procent van de consumenten heeft vertrouwen in de toegenomen hygiënemaatregelen die opgelegd worden in fysieke winkels. Consumenten geven aan meer te willen winkelen in lokale buurtwinkels en de shoppingcentra te willen vermijden.

42 procent van de consumenten wil liever geen schoenen of kledij passen in een winkel, verbazend genoeg is dit percentage bij 60-plussers significant lager. In Wallonië ligt dit percentage dan weer hoger dan in Vlaanderen of Brussel.

Net meer dan de helft van de ondervraagden (52 procent) is ervan overtuigd dat onze manier van winkelen nooit meer wordt zoals voor corona. 29 procent van de ondervraagden geeft aan nu over een kleiner budget te beschikken dan voor de crisis.

Thomas More-hogeschool en Comeos zullen deze enquête in de toekomst herhalen om te kijken of we in oude patronen zullen hervallen of we nieuwe gewoonten hebben aangeleerd.