MECHELEN — Negen op de tien Belgische werknemers en leidinggevenden willen na de versoepeling van de coronamaatregelen 1 à 3 dagen per week telewerken. Zes op de tien zelfs 2 dagen of meer. Dat stelt het internationale advieskantoor BDO, dat ook een vestiging in Mechelen heeft, op basis van een grootschalig onderzoek bij meer dan 1.000 Belgen. Opvallend: de helft van de respondenten geeft aan dat onze bedrijven wel nog een beleid rond telewerk missen.
De voorbije vijf weken voerden bedrijven thuiswerk verplicht in waar het kon. Dat leidde tot een vervijfvoudiging van het aantal Belgen dat zijn job van thuis uit deed. Het thuiswerk in tijden van corona smaakt duidelijk naar meer. Maar, wat ook duidelijk is, de huidige situatie van voltijds telewerk of geen enkele dag thuiswerken zien we niet zitten.
Telewerk is een blijver
“Telewerk gaat na de coronacrisis zeker niet op de schop. De bereidheid bij de Belg om 1, 2 of zelfs 3 dagen van thuis uit te werken is groter dan ooit. Maar als we van telewerk echt een blijver willen maken op de Belgische arbeidsmarkt, zullen onze bedrijven dringend een cultuur en beleid moeten uittekenen”, zegt Geert Volders, Partner van BDO Strategy & Transformation.
6 op de 10 Belgen geven vandaag aan minstens 2 dagen per week te willen telewerken na de coronamaatregelen. Bijna de helft (44 %) van alle respondenten geeft aan gemiddeld 2 dagen per week thuis te willen werken. 18% meer dan 2 dagen. 5% ziet zelfs voltijds telewerk (4 à 5 dagen) zitten. Amper 5% van de respondenten geeft aan geen enkele dag te willen thuiswerken na de coronacrisis.
Helft bedrijven geen beleid rond telewerk
De wil om te telewerken is bij onze organisaties duidelijk aanwezig. Maar het is nog te vroeg om het echt goed te doen. De helft van de respondenten geeft aan dat hun organisatie een cultuur en beleid mist dat telewerk ondersteunt en stimuleert. Ruim 1 op de 3 kaart aan dat hun onderneming geen formele policy rond telewerk inclusief fiscale en sociale aspecten heeft. Nog eens 1 op de 3 signaleert extra samenwerkingstools nodig te hebben en nog niet papierloos te kunnen werken van thuis uit. Toch meldt 6 op de 10 respondenten nu al productiever te werken vanuit het thuiswerkkantoor.
“Onze organisaties hebben tijdens de coronacrisis digitaler leren werken. Technologisch zit het wel snor. Nu staan ze voor de grote uitdaging om hiervoor een cultuur en beleid op poten te zetten. Organisaties mogen daarbij de thuiswerk productiviteitswinst boeken en tegelijkertijd kosten besparen. Bovendien kan 2 à 3 dagen telewerk zorgen voor de nodige “social distancing” op de werkvloer bij de corona-exit. Een steun in de rug voor de ‘new normal”, besluit Geert Volders van BDO.