Mechelen_landschap

Starter van de week: nieuw schoenmerk Sjoosuur van Laurence Verhaert

BONHEIDEN – Lokale ambachten krijgen de jongste tijd steeds meer aandacht. Mensen zoeken naar meer verbinding zoeken met de producten die ze gebruiken. Ook in de schoenenindustrie krijgt dat nu een vervolg. Sjosuur, een nieuwe Mechelse start-up, biedt opkomende Europese ontwerpers en authentieke ambachtslui de kans om hun unieke creaties aan vrouwen aan te bieden.

Grote merknamen, grote budgetten en een verschuiving naar Aziatische productie dwongen kleine namen naar de achtergrond op de schoenenmarkt. Daar wil Laurence Verhaert uit Bonheiden verandering in brengen met Sjosuur. De nieuwe Mechelse start-up, ontwerpt niet alleen schoenen voor het eigen merk, maar biedt opkomende Europese ontwerpers en authentieke ambachtslui kansen op de Belgische markt.

Ambachtslui
“Wanneer we schoenen kopen staan we vaak weinig stil bij wie de schoen ontworpen en gemaakt heeft, de herkomst is vaak zoek. Met Sjosuur willen we de drager, de ontwerper en de ambachtslui dichter bij mekaar brengen. We kiezen bewust voor nieuw aanstormend talent in Europa met een vernieuwende kijk op wat een schoen moet zijn: uniek, eigentijds en ook comfortabel. We bieden ontwerpers de kans om hun verhaal te vertellen, waar de weg van de schoen, de inspiratie, de materialen en creativiteit centraal staan. Sjosuur  onderscheidt zich dan ook vooral door de verschillende stijlen die met elkaar vermengd zijn”, vertelt Laurence Verhaert, bezieler achter het vernieuwende concept.

Authenticiteit
Sjosuur besteedt veel aandacht aan de roots van het schoenmaken en authentieke ambachtslui. Laurence, die Sjosuur opgericht heeft, zoekt steeds bewust naar kleine familiebedrijven in Europa die bepaalde stijlen en technieken die de ontwerpers vragen goed onder de knie hebben. “Er moet een ‘klik’ zijn met de families die al generaties lang schoenen maken. Bij het voorstellen van nieuwe ontwerpen zijn ze ook steeds razend enthousiast om met iets anders aan de slag te kunnen, zodat ze ook hun creatieve insteek kunnen toepassen. Daarom zal elke schoen ook uniek zijn, ze zijn handgemaakt met het uiterste respect voor de materialen en de kwaliteit van hun ‘creatie’.”

Uniek
Uniek mag je ook letterlijk opvatten, Sjosuur maakt van ieder model maximum 100 stuks en houdt bewust niet vast aan seizoenen of collecties. “Onze schoenen moeten speciaal aanvoelen en leunen aan bij een stijl, een context of een moment. Je kan ze eender wanneer dragen. Ze stralen een liefde voor het product, voor het design en herkomst uit. Bovendien is het gewoon leuk om erover te vertellen, je weet immers wat je draagt. We gebruiken dan ook liever ‘edities’ dan ‘collecties’, gewoon omdat het meer is dan een schoen.”

 De edities en hun verhalen kan je op sjosuur.com bekijken en bestellen. Je vindt er meteen ook meer informatie over de ontwerpers en ambachtslui die achter de creatie van een schoen staan.

Eigen ontwerpen
Ook de eigen ontwerpen van Laurence kan je daar trouwens vinden. Naast haar activiteiten als marketingconsultant en interimmanagement, is ze immers ook actief als ontwerpster, na een jarenlange kunstopleiding schoenontwerpen aan het SASK en een stage bij Ellen Verbeek.

In Mechelen kan je Sjosuur binnenkort verkrijgen bij Harlekijn in de Onze-Lieve-Vrouwestraat.