December 2017 – 2

Bijzaak: ’Paascadeautje’ van Bpost duidelijk aan het verkeerde adres

Op vrijdag sluiten we de week van ‘Made in Mechelen’ af met een eigenzinnige terugblik op de voorbije dagen of een vooruitblik op de komende week. Hoofdzaak of bijzaak, het maakt niet uit.

Gisteren maakte Bpost bekend dat het vanaf Paasmaandag een crisistoeslag voor pakjes aanrekent aan bedrijven. Die komt er omdat Bpost de boom van de e-commerce, ten gevolge van de coronacrisis, niet meer kan volgen. En dus moeten bedrijven vanaf maandag 25 eurocent extra betalen per pakje omdat het netwerk van Bpost onder druk staat.

Normaal verdeelt Bpost gemiddeld 280.000 pakjes per dag, nu zijn het er volgens het bedrijf ‘honderdduizenden’. Laat ons bescheiden zijn en er van uitgaan dat het er gemiddeld 400.000 zijn. Dat betekent dus per dag 100.000 euro extra voor Bpost door de 25 eurocent toeslag. Die toeslag blijft gelden ‘zo lang als het nodig is’ volgens de woordvoerder van Bpost. Laat ons veronderstellen dat dat nog minstens een maand is. Dat is dus 3 miljoen extra voor Bpost.

“Daarmee dekken we maar een fractie van onze kosten”, zegt woordvoerster Barbara Van Speybroeck van Bpost. Dat kan allemaal wel waar zijn, maar hoe dom moet je zijn om zo’n maatregel eenzijdig te gaan toepassen op een moment dat de Belgische economie op instorten staat? De online verkoop is voor veel ondernemers de laatste strohalm waar ze zich aan vastklampen om deze nachtmerrie te overleven. Het kan aan mij liggen, maar ik maakte voor mezelf meteen de vergelijking met de malafide bedrijven die mondmaskers en andere beschermkledij nu verkopen aan een veelvoud van de oorspronkelijke prijs.

Dat Bpost met deze domme beslissing aan het verkeerde adres was werd meteen duidelijk. Mensen naar wie geluisterd wordt in dit land stonden binnen de kortste keren op hun achterste poten. “Dit druist regelrecht in tegen het ondersteuningsbeleid dat we nodig hebben om e-commerce meer ingang te doen vinden”, was de reactie van Unizo topman Danny Van Assche. Ook Wouter Torfs, een grote klant van Bpost, reageerde boos. “Het is alsof wij de prijzen van onze schoenen verhogen als de toestroom groot is. Dat is te zot om los te lopen.”

Hoe dan ook, de zet van Bpost getuigt van weinig inlevingsvermogen. Het levert misschien wel een mooie case op voor de cursussen marketing, in de categorie: ‘marketingmiskleun van de eeuw’.
Ik durf trouwens nu al te voorspellen dat binnenkort niet alleen de magazijnen van Bpost overvol zijn, maar ook de telefooncentrale en de klachtendienst. Want wat had je nu gedacht… Als je bedrijven eenzijdig een crisistoeslag aanrekent, dan mogen die bedrijven toch wel verwachten dat al die pakjes stipt op tijd en op de meest klantvriendelijke manier worden afgeleverd. Of niet soms?