Printing industry

Vakvereniging roept op om niet alleen Belgische te kopen, maar ook lokaal te printen

MECHELEN – Onder andere Christian Duyckaerts van Retail Communicators (Mechelen) en Dirk Teugels van XL reklame (Mechelen) sturen met Fespa, de vakvereniging voor print- en sign waarvan ze tot de stichtende leden behoren, een open brief naar de CEO’s van grote retailbedrijven. Daarin roepen ze de ondernemers op om hun drukwerk lokaal te bestellen.

De open brief komt er naar aanleiding van een oproep van 26 ondernemers uit de retail om tijdens de corona-crisis niet langer online te kopen in het buitenland maar ook eens aan de Belgische retail te denken.

De vakvereniging voor print- en sign Fespa.be en haar 16 stichtende leden steunen deze warme oproep. Tegelijkertijd vragen ze de Belgische retailers om dezelfde houding te willen aannemen om hun bestellingen van visitekaartjes, spandoeken, folders, bedrukte borden, verpakkingen, boodschappentassen, bedrukte t-shirts, vlaggen, advertenties, bestickering, POS-materiaal tijdens maar vooral ook na deze crisis bij Belgische spelers te willen doen.

“Als jonge Belgische ondernemers hebben we al jaren de reflex om lokaal te kopen. Omdat we geloven in lokale en eerlijke handel en zelf moeten opbotsen tegen ‘oneerlijke’ concurrentie uit verre landen. We kunnen het verschil tot nu enkel maken door gepersonaliseerde service of snellere levertermijnen, duurzame producten te garanderen of door innovatieve digitale print-oplossingen aan te bieden. Toch moesten we vaak de duimen leggen als het gaat over grotere volumes en gaan bestellingen al te makkelijk naar buitenlandse spelers”, klinkt het bij de vakvereniging. “We hebben in België prachtige maakbedrijven, van KMO’s tot grotere drukkerijen en vertegenwoordigen met de grafische sector meer dan 1000 bedrijven en 8.000 werknemers.”

Ondanks de loonhandicap, zegt de sector erin te slagen om steeds weer te investeren in betere technologie die ervoor zorgt dat men sneller kleine of grote oplages kan leveren. Daarbij wordt er gedacht aan duurzame oplossingen en materialen die op termijn kunnen worden gerecycleerd.

“Dus, als jullie in het vervolg nieuwe campagnes lanceren met drukwerk, denk Belgisch, denk aan de klanten die in jullie winkels komen kopen”, besluiten de stichters van FESPA.