Het Anker

De klant mag kiezen wat hij betaalt

Mechelen – Brasserie ‘Thien Gheboden’ op de Wollemarkt aan de voet van de Sint-Romboutstoren staat al een tijdje leeg. Brouwerij Het Anker, die eigenaar is van het pand, gaat op zoek naar een nieuwe uitbater om de zaak in het najaar terug te openen. Opvallend aan het concept: de klant mag zelf kiezen wat hij of zij betaalt voor een restaurantbezoek.

Het Anker wil het eens anders aanpakken. “Klanten krijgen de vrijheid om zelf te bepalen hoeveel ze voor een restaurantbezoek over hebben”, vertelt Charles Leclef van brouwerij Het Anker. “Je betaalt zoveel als je het eten en de hele omkadering zelf waard vindt. Of je nu tussen twee jobs zit of net loonsopslag hebt gekregen, met één vriend of met de hele familie komt eten, de beleving van je avondje uit is het belangrijkste. Natuurlijk blijft de brouwerij een commercieel bedrijf en moet de zaak rendabel zijn. Dit belet echter niet dat we een sterke sociale dimensie op een discrete manier kunnen toevoegen.”

De eetkaart en de inrichting van de zaak worden nog verder uitgewerkt, maar er wordt voornamelijk gekeken naar een leuk brasserie-concept waarbij de Mechelse bieren uiteraard niet mogen ontbreken. De bedoeling is dat de brasserie in het najaar van 2020 opent. Ondertussen is de brouwerij op zoek naar een uitbater en andere mensen met zin voor ondernemen. “Het moet een plek worden waar iedereen wíl en kán komen”, aldus Leclef.