bynouchka05121902

Starter van de Week: KSTMIZED voor powerladies

MECHELEN – De Mechelse modeontwerpster Jolien Lauwens (29) lanceert haar eigen upcycling kledingmerk voor bewuste powerladies: KSTMIZED.

Jolien Lauwens. © by nouchka

Vorig jaar studeerde Jolien Lauwens af als modeontwerpster, een studie die ze combineerde met haar voltijdse job als belastingconsument. Een jaar lang broedde ze op het idee om haar eigen kledinglijn te starten om uiteindelijk in oktober de sprong te wagen.

KSTMIZED pakt de vervuiling in de mode-industrie aan door kledingstukken een tweede leven te geven, designer stoffenoverschotten als basis van de unieke stukken te gebruiken en deze stukken volledig in België te vervaardigen.

“Zo bestaat elk item deels uit geredde stoffen van gerecycleerde kledingstukken en verder uit designer stoffen. Daardoor is elk stuk uniek, kwaliteitsvol en volledig handgemaakt”, zegt Jolien.

“Enerzijds verzamel ik stoffen en kledingstukken bij mensen die hun kleerkast een flinke opruimbeurt willen geven. Hier zoek ik naar gedragen kledingstukken die nog goed van kwaliteit zijn en die een tweede leven verdienen. Ik controleer onder andere op kleurbehoud, het wollen van de stof, vlekken, gaatjes, enz. Kledingstukken die ik zelf niet meer kan gebruiken, doneer ik aan goede doelen.”

© by nouchka.

Anderzijds koopt Jolien designer stoffenoverschotten op. “Dit doe ik momenteel voornamelijk bij The Fabric Sales in Rotselaar. TFS verkoopt stoffen van Belgische modehuizen en labels zoals Essentiel, Dries Van Noten, Christian Wijnants, Nathalie Vleeschouwer, … Deze stoffen zijn resten van hun seizoenen, en zouden anders niet meer gebruikt of vernietigd worden.”

Momenteel maakt Jolien het merendeel van de kleding zelf, maar ze bouwt aan eerlijke samenwerkingen met enkele naaiateliers die een kans geven aan mensen die op de reguliere arbeidsmarkt niet meer terechtkunnen. Zo neemt het naaiatelier AMAi uit Mechelen de productie van de totebags voor zijn rekening.

De doelgroep van KSTMIZED: bewuste powerladies. “Ik maak kledingstukken voor vrouwen tussen 25 en 55 jaar die op zoek zijn naar een duurzaam, uniek stuk voor hun kleerkast. Ik wil vrouwen bereiken die actief streven naar een duurzamere levensstijl. Maar idealiter kan ik ook andere dames inspireren en laten reflecteren over hun huidige kleerkast en de oorsprong ervan.”

KSTMIZED is te koop via de webshop en via Instagram shopping.