Nakama HR Team

Nakama HR recruteert bij netwerk van eigen werknemers

MECHELEN/ZAVENTEM – Mechelaar Pieter Neels wil met zijn start-up Nakama HR het personeelsbeleid in België moderniseren. Nakama HR wil vacatures opvullen door te recruteren in de kennissenkring van medewerkers van de zoekende bedrijven.

“Niets zo moeilijk en tegelijkertijd zo cruciaal voor een bedrijf als het juiste profiel voor de juiste vacature vinden”, zegt Mechelaar Pieter Neels van Nakama HR (afgeleid van het Japans, betekent vriend). Deze start-up uit Zaventem bedacht een nieuw HR-concept om daar wel in te slagen: referral recruitment, gecombineerd met een systeem van beloningen.

“Beloon medewerkers die een nieuw personeelslid aanbrengen met een ballonvaart of een weekendje in de champagnestreek”, zegt Pieter Neels.

Werkgevers proberen via verschillende kanalen geschikt personeel aan te trekken: via sociale media zoals LinkedIn, vacaturewebsites, gespecialiseerde vakbladen, of door gericht mensen aan te spreken, al dan niet bij de concurrentie of tijdens jobbeurzen. “Maar één van de meest onderschatte netwerken wordt vreemd genoeg altijd over het hoofd gezien, namelijk de vrienden, de kennissen en de familie van de eigen medewerkers”, zegt Neels.

Punten verzamelen

Nakama HR bedacht een handige applicatie voor bedrijven om die oefening te stroomlijnen. “Wie een naam van een potentiële kandidaat suggereert, verdient een punt. Dat saldo vermeerdert wanneer de persoon in kwestie doorgaat naar de sollicitatieronde. Wordt de sollicitant aangenomen, dan stijgt opnieuw het credit van de tipgever.”

Wie voldoende punten verzamelt, kan die inruilen voor een prijs. Samen met Nakama HR stelt het bedrijf een catalogus samen van beloningen. “In principe kan alles. Van een weekendje in de champagnestreek tot een ballonvaart; van een nieuwe smartphone tot een Bongo-bon. Evengoed kan iemand zijn punten omzetten in een bijdrage voor een goed doel, of mag je een maand parkeren op de plek van de ceo.”

Iedereen vaart volgens Neels wel bij referral recruitment. “Het bedrijf bespaart op recruteringskosten en kan op een menselijke manier geïnteresseerden bereiken. De sollicitant heeft, door informatie uit eerste hand, dan weer een correct beeld van zijn toekomstige werkgever.”

In België is referral recruitment nog niet doorgebroken, en Nakama HR wil dat veranderen. “Eén op de vijf gerefereerde kandidaten wordt aangenomen; doorgaans blijven ze ook langer op post en zijn ze sneller inzetbaar, zo blijkt uit praktijkvoorbeelden uit Nederland en Frankrijk.”