Veel bedrijven willen aan employer branding doen, maar vragen zich af hoe ze daarmee moeten beginnen, en zijn bang om fouten te maken. Michael Humblet heeft daarvoor heel praktische tips.
Salesstrateeg Michael Humblet van Chaomatic begeleidt grote en kleine bedrijven bij hun groei. Hij merkt dat bedrijven met heel wat vragen zitten over employer branding. “Het begint met wat ze moeten doen: employer branding, employee branding, personal branding, of thought leadership? En wie gaat dat dan doen, marketing of HR?”
Veel bedrijven denken te defensief of angstig, vindt Michael. “Ik gaf ooit voor een volle zaal een presentatie over thought leadership, maar eerst kwam er iemand van het bedrijf een kwartier lang alle regeltjes uitleggen over hoe je mag communiceren en hoe niet. Ik begrijp dat bedrijven de reputatie van hun merk willen beschermen, en uiteraard moet de content die medewerkers zelf maken professioneel overkomen. Maar het moet in de eerste plaats authentiek zijn. Perfectie is de killer van alle productiviteit en als dingen te perfect zijn, dan is het niet meer geloofwaardig.”
Denk aan je klanten
Michael probeert bedrijven altijd duidelijk te maken dat ze vooral niet over zichzelf mogen spreken. “Het klinkt hard, maar niemand kent jou en niemand zit op jouw boodschap te wachten. Je moet denken vanuit je ideale klanten of je ideale medewerkers. Wie zijn zij, en wat zijn hun problemen of vragen? Als je dat weet, kan je ‘lokaas’ gaan uitgooien dat daar een antwoord op is. Zo komt de klant vanzelf wel bij jouw product of service, of krijgt een potentiële medewerker zin om te solliciteren, zonder dat je hem moet pushen.”
Ook een goede contentmix is belangrijk. “Een softwarebedrijf dat groeit en vooral IT’ers zoekt, zal misschien geneigd zijn om heel technische content te posten om thought leadership te claimen. Maar daarmee trek je geen sales of marketeers aan, en die heb je ook nodig.”
Doe meer met minder
Vaak starten bedrijven vol goede bedoelingen een blog. In het begin verschijnt daar regelmatig nog een stuk op, en dan valt het stil. “Dat is niet zo vreemd”, zegt Michael. “Mensen onderschatten hoeveel werk er in een tekst kruipt. Video of audio maken is eigenlijk veel efficiënter en makkelijker schaalbaar.”
“Ik maak op één dag vijftien korte video’s voor mijn YouTube-kanaal. Vijf in een interview-format met experts in de voormiddag, die ik meteen deel, en in de namiddag nog eens tien korte video’s met experts waarin ik inga op de respons en de vragen over de eerste video’s. Niet iedereen kijkt graag video, en daarom maak ik van elke video ook een podcast. Dat gaat zo goed als vanzelf met een tool zoals Anchor. Voor mensen die liever lezen, laat ik nog een transcript maken via Rev en die tekst post ik dan als blog op LinkedIn. Dus één dag levert 45 stukken content op.”
Wie moet het doen?
Employer branding begint het best aan de top, vindt Michael. Hoe hoger in het bedrijf, hoe meer impact de boodschap heeft. “Kijk daarnaast ook naar de ‘social beasts‘, de mensen met een groot bereik op de relevante sociale netwerken. En zoek naar de experts: iemand die duidelijk weet waar hij of zij het over heeft. En onthou: probeer niets te verkopen, dat werkt het best.”