Olivier Glorieux

Gucopia is het nieuwe groupon voor ondernemers

MECHELEN / ZEMST – Gucopia is een nieuwe start-up van Arco Information. Het nieuwe bedrijf uit Zemst wil met eigen slimme technologie en artificiële intelligentie de algemene kosten van KMO’s, zelfstandigen en vrije beroepen sterk drukken.

Bezielers Olivier Glorieux en Steve Pithie gingen in augustus in alle stilte van start met Gucopia. Twee maanden later doen al 350 KMO’s er een beroep op en lopen er inmiddels onderhandelingen om Gucopia ook over de Oceaan te introduceren.

Concreet heeft het bedrijf – deels met hulp van Arco – een slim digitaal platform gebouwd waar KMO’s een beroep op kunnen doen. Door voortaan de bestellingen van onder andere kantoormateriaal, multimedia, telecom en wagens te bundelen via Gucopia, krijgen ze bij heel wat bedrijven dezelfde kortingen als multinationals. Bovendien hoeft een KMO niet te wachten op de bestellingen van anderen om die korting te krijgen. Het maakt dus niet uit of je bijvoorbeeld één, dan wel 10.000 balpennen bestelt.

Het platform gaat nog een stuk verder. Het biedt ook een virtuele office manager aan die analyses kan maken en tijdig aan de alarmbel trekt wanneer budgetlimieten worden overschreden of wanneer het al dan niet toevallige ‘palletje te veel’ weer wordt geleverd. Zo zou elke KMO jaarlijks netto gemiddeld 32% besparen op z’n uitgaven.

Verder is Gucopia volop bezig met artificiële intelligentie (AI), in samenwerking met Telenet Innovation Lab. Zo is het de bedoeling om binnenkort autonoom denkende voorraadkasten te lanceren. Die zullen uit eigen beweging bestellingen kunnen plaatsen wanneer een bepaalde voorraad snel dreigt uitgeput te raken.