Met een nieuwe enquête voor Vlaamse bedrijfsleiders, wil onderzoekscentrum Flanders Make te weten komen in hoeverre Vlaamse bedrijven op de kar van digitale transformatie zijn gesprongen. Met de resultaten, die voorgesteld zullen worden op het jaarlijkse Symposium, kan Flanders Make bedrijfsleiders nog beter helpen de overgang naar Industrie 4.0 te maken.
In een eerdere studie uit 2017, die opgezet werd in samenwerking met PwC, werd onderzocht in welke mate de vierde industriële revolutie een hype of noodzakelijk doel was voor de Vlaamse industrie. “Die vraag is intussen beantwoord, de digitale transformatie is in volle gang en ondernemingen moeten actie ondernemen om de boot niet te missen en competitief te blijven”, zegt Dirk Torfs, algemeen directeur van Flanders Make.
De enquête peilt net zoals de vorige keer bij bedrijven naar hun al gedane investeringen, toekomstplannen, prioriteiten, verwachtingen en bezorgdheden. Maar Flanders Make wil deze keer ook weten of de huidige economische vertraging invloed heeft op de uitvoering van hun digitaliseringsplannen en hoe de overheid hun industriële groei best kan ondersteunen.
Strategische keuzes
Een essentiële vraag is of Vlaamse bedrijven een concreet plan hebben om hun activiteiten aan te passen en op welke digitale ontwikkelingen ze vooral willen inzetten. Bij de vorige enquête gaf de helft van de deelnemende bedrijven aan dat ze al een stevige strategie op poten hadden gezet. In hun top drie van technologische prioriteiten stonden slimme sensoren, big data analyse en robotisering/automatisering.
Een belangrijke conclusie uit 2017 was dat bedrijfsleiders in de eerste plaats bezorgd waren over het vinden van personeel met het juiste profiel om digitaal te excelleren. “Dat is inderdaad een groot probleem, waar Flanders Make onder andere op inzet door jongeren warm te maken voor wetenschap en technologie”, zegt Torfs.
Voorstelling tijdens Symposium
De bevindingen van de nieuwe peiling zullen voorgesteld worden op het jaarlijkse Symposium van Flanders Make, op 26 november in Antwerp Expo. Het Symposium brengt bedrijfsleiders op de hoogte van de belangrijkste technologische trends voor de verschillende industriële sectoren. De impact van kunstmatige intelligentie – oftewel artifical intelligence (AI) – en data, is de rode draad doorheen deze editie.
Je zal op het Symposium kunnen luisteren naar het inspirerende betoog van prestigieuze sprekers uit binnen- en buitenland, waaronder de Duitser Christian Hocken, een invloedrijke specialist op het gebied van digitalisatiestrategieën voor bedrijven. Ook de experten van Flanders Make zullen er in de verf zetten hoe bedrijfsleiders kunnen profiteren van hun kennis en steun. In een demonstratieruimte kan je bovendien bestaande technieken aan het werk zien, waarmee Flanders Make nu al het verschil maakt voor de bedrijven.
Vul de enquête hier in. Het neemt maximaal vijf minuten in beslag. Door deel te nemen maak je kans op een cadeaubon van Coolblue ter waarde van 100 euro.
Flanders Make voert technologisch onderzoek met en voor Vlaamse bedrijven. Het onderzoekscentrum ontwikkelt toepassingen die de Vlaamse industrie helpt competitiever te worden dankzij product- en productie-innovatie. Flanders Make bestaat uit co-creatie centra in Lommel, Leuven en Kortrijk en labo’s bij de vijf Vlaamse universiteiten.