KONINGSHOOIKT – In opdracht van Bell Tours uit Sint-Pieters-Leeuw maakte busbouwer Van Hool uit Koningshooikt een autocar op maat waarin passagiers zich tijdens hun verplaatsing culinair kunnen laten verwennen.
Het nieuwe toverwoord van de marketeers is totaalbeleving. Ook de autocarsector heeft dat begrepen. Bell Tours bestelde bij Van Hool een bistro-bus. De autocar biedt plaats aan 32 personen. Die zitten allemaal aan tafeltjes zodat ze in alle comfort kunnen genieten van een gastronomisch diner aan boord.
Bustronomie, of gastronomie op de bus, is een nieuw thematisch reisconcept dat inspeelt op de groeiende vraag naar beleving. Voelen, proeven, ruiken en ervaren staan meer dan ooit centraal. Omdat je in een kleine groep reist deel je bovendien leuke ervaringen met de andere passagiers.
De autocarsector wint nog steeds aan belang in Europa. In 2018 werden er 4% meer autocars ingezet dan het jaar voordoen. In België nemen jaarlijks meer dan 10 miljoen mensen de autocar voor meerdaagse vakanties en daguitstappen.
De autocar is vandaag een van de meest duurzame reisalternatieven. De ecologische voetafdruk van de bus is volgens de sector even klein als die van de trein, en veel kleiner dan die van de wagen en het vliegtuig.
In ons land zijn er 315 privé-busbedrijven met een gezamenlijke vloot van 8.368 voertuigen. De sector is goed voor 12.200 arbeidsplaatsen.