MECHELEN – De werken aan het nieuwe Mechelse station vorderen gestaag. De eerste bogen voor de luifel over de nieuwe sporen 11 en 12 werden op hun plaats gelegd. Dezelfde constructie zal de volgende jaren ook worden toegepast boven alle sporen.
Om tegemoet te komen aan de vraag naar meer capaciteit en om in te spelen op de noden voor de hogesnelheidstrein, wordt het aantal sporen en perrons van het Mechelse station opgevoerd van 10 tot 12. Het zijn die extra sporen 11 en 12 die nu gebouwd worden.
In het najaar is aannemer CIT Blaton gestart met de voorbereidende werken voor de overkapping van deze sporen. Die bestaat uit drie enorme bogen die elk 60 meter overspannen.
De productie van deze stalen elementen werd toevertrouwd aan Ferrokonstrukt. In hun ateliers in het West-Vlaamse Meulebeke worden de drie onderdelen van elke boog afzonderlijk gefabriceerd en stuk voor stuk naar Mechelen overgebracht.
Met telescopische kranen van de firma Sarens worden de verschillende elementen op elkaar geplaatst. In deze fase van de werken geeft dat weinig problemen omdat de werken nog vrij ver van het druk gebruikte spoor 10 blijven. Toch worden ook nu al veiligheidsmaatregelen getroffen om te beletten dat het treinverkeer hinder zou kunnen ondervinden.
Onderaan worden de V-vormige voeten van de bogen stevig in de perrons verankerd. Daar worden dan de zogenaamde broekstukken op vastgemaakt en die vormen uiteindelijk de steunpunten voor de echte boogstukken.
Als alles volgens schema verloopt, moeten de drie bogen nog voor het bouwverlof geplaatst zijn. Dan kan de aannemer beginnen met het dichtleggen en waterdicht afwerken van het gedeelte dat zich boven de sporen bevindt. Vervolgens worden de lichtstraten boven de perrons afgewerkt. Daarvoor gebruikt men ETFE, een lichtdoorlatende kunststof die goedkoper en onderhoudsvriendelijker is dan een klassieke constructie uit glas.
Volgens de huidige planning moeten de sporen en perrons 11 en 12 eind 2020 klaar zijn en in gebruik genomen worden voor onder meer de hogesnelheidstrein.