POMO lancering – wallisannika.com – 071

Starter van de Week: Jong Mechels duo maakt eigen soda

MECHELEN – Maarten Boodts en Jens Ysenbaardt stelden zopas hun eigen soda voor. De twee Mechelse studenten hebben met POMO grootse plannen, die via een succesvolle crowdfunding wel eens in een stroomversnelling zouden kunnen geraken.

“Afgelopen zomer hebben we zelf aan den lijve ondervonden hoe weinig gevarieerd het aanbod aan non-alcoholische dranken op festivals is”, legt Maarten Boodts (21) uit. “Zelfs de nieuwigheden waren gewoon kopieën van elkaar. We maakten er dan ook onze missie van om dit te verbeteren en écht op zoek te gaan naar een verrassend en vernieuwend aanbod.”

Samen met jeugdvriend Jens Ysenbaardt, die al ervaring had in het kleinschalig brouwen van bier, kwam Boodts na een lange en intensieve zoektocht tot POMO, een assortiment van verfrissende craft soda’s met niet-alledaagse smaken: mandarijn-hop, framboos-kaneel en blauwbes-lavendel. Elke drank bestaat uit een verrassende combinatie van vers fruit en specifiek geselecteerde kruiden.

160 liter
Om de opstartkosten van hun project te financieren, doen de student-ondernemers beroep op crowdfunding. Op nog geen twee weken tijd werd het doel van 8.000 euro bereikt. Met dat bedrag passen ze de installatie aan volgens de strenge normen van het Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid. Per dag kan er ongeveer 160 liter worden gebrouwen.

“POMO is geen droom meer maar realiteit”, beseft Boodts. “Er staan nog 2 weken op de teller voor de crowdfunding. Met 2.000 euro extra kunnen we bouwen aan een droomwebsite, die ons bij de verkoop zal helpen. En met een extra tank zouden we onze productie kunnen verdubbelen.

Recycleerbare vaten
Boodts benadrukt dat POMO op ambachtelijke wijze  wordt gemaakt en geen bewaarmiddelen of kleurstoffen bevat. De soda is enkel te vinden in grote kunststof vaten die uit meer dan 30% gerecycleerd materiaal bestaan. Na gebruik zijn de vaten samendrukbaar en kunnen ze gerecycleerd worden. Niet toevallig één van de belangrijke aandachtspunten van elke festivalorganisator.

“Festivals zijn nu onze eerste focus”, aldus Boodts. “Dit jaar willen we graag aanwezig zijn op evenementen als de Weerdse Bierfeesten. Volgend jaar mikken we op de grotere festivals die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. Ik denk bijvoorbeeld aan Paradise City in Steenokkerzeel. We willen overigens geen andere afzetmarkten uitsluiten voor de toekomst. Met een aantal café’s lopen er zelfs al gesprekken. Onze wildste droom? Zelf een festival oprichten onder de naam van ons concept.”

Meer info over starters vindt u op onze overzichtspagina. Bent u ook een starter of kent u zo iemand? Laat het ons weten via redactie@madeinmechelen.be en zo komt u de komende weken misschien in de schijnwerpers te staan.