MECHELEN – Eind maart wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) starten met de heraanleg van het kruispunt van de R6 met de Antwerpsesteenweg (N1). In dit project zijn ook een fietstunnel en geluidsschermen voorzien.
Om het kruispunt van de R6 met de Antwerpsesteenweg veiliger en vlotter te maken, wordt hetzelfde principe toegepast als aan het kruispunt met de N14. Een slanke integraalbrug met op- en afritten aan beide zijden zal het verkeer op de R6 over de Antwerpsesteenweg leiden.
Mechels schepen van Openbare Werken Patrick Princen is tevreden dat de werken aan de R6 verdergaan: “Net zoals bij de fly-over aan de Liersesteenweg, is dit een project dat een grote verbetering zal zijn voor de Mechelaar. Een zwart kruispunt wordt aangepakt.”
Fietstunnel en geluidsschermen
Specifiek voor dit kruispunt wordt er een aparte fietstunnel aangelegd aan de oostzijde van het kruispunt zodat fietsers het kruispunt niet meer moeten oversteken maar veilig, vlot en met een minimum aan extra afstand de R6 kunnen passeren. Verder worden er geluidsschermen voorzien ter hoogte van het kruispunt om de geluidsoverlast voor de Tivoli-wijk te milderen.
Schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen: “Door de complete heraanleg van dit kruispunt zal de verkeersstroom richting E19 vlotter worden. Ook voor de fietsers wordt met de fietstunnel werk gemaakt van een veilige fietsverbinding tussen Walem en Mechelen”.
Aanvankelijk zouden de werken aan het kruispunt begin maart van start gaan, maar de onteigeningen die nodig waren voor de bouw van het kruispunt nemen meer tijd in beslag De planning wordt op dit moment volop uitgewerkt en de komende weken zal AWV buurtbewoners, bedrijven en scholen in de omgeving uitgebreid inlichten.
Tijdens de voorbije maanden hebben nutsmaatschappijen al enkele voorbereidende werken uitgevoerd, maar vanaf 25 maart moet de schop in de grond op het kruispunt zelf. De werken zouden in totaal maximum anderhalf jaar mogen duren.