MECHELEN – Het Mechelse Perita trekt ten strijde tegen gebruiksonvriendelijke B2B-websites. “Bedrijven maken steeds dezelfde fouten en laten zo veel omzet liggen.”
“Veel B2B-bedrijven hebben wel een website, maar de meeste scoren enorm laag op het vlak van gebruiksvriendelijkheid, wat zorgt voor veel frustratie bij de gebruikers”, zegt Edwin Waelbers, zaakvoerder van Perita.
Bedrijven maken volgens hem steeds dezelfde fouten:
“De missie en visie van het bedrijf krijgen dikwijls de hoogste prioriteit. Helaas heeft buiten het eigen management of de zaakvoerder geen kat belangstelling in dit soort boodschappen.”
Nieuws publiceren op de website heeft volgens Waelbers ook weinig zin. “Nieuws is enkel belangrijk voor het management van het eigen bedrijf.”
Prijzen of tarieven
“Ook B2B-klanten willen prijzen (of een indicatie) zien, zodat ze kunnen filteren waar en wat ze gaan bestellen. Prijzen consulteren, is met stip het belangrijkste doel van een websitebezoeker. Ze kunnen natuurlijk telefoneren of mailen, maar dat is een drempel, terwijl de prijs-afficherende concurrent maar een paar muisklikken verwijderd is…”
Invulformulieren op contactpagina’s zijn volgens Waelbers vaak nodeloos lang. “Meestal volstaat het om enkel een e-mailadres en een berichtje te vragen. De meeste bedrijven willen een hoop informatie die niet relevant is, en die toch niet wordt gebruikt.”
Hij raadt tevens aan concreet te laten zien welke diensten je aanbiedt. “Wanneer bezoekers je website betreden, krijg je maar enkele seconden om duidelijk te maken “hier moet je zijn, wij hebben wat je zoekt”. Lukt dit niet, dan gebruiken ze meedogenloos de meeste gevreesde knop ter wereld: de back-button in een browser.”