MECHELEN – Op het jaarlijkse marketingcongres in Brussel heeft 4P square zopas de resultaten gepresenteerd van haar CMO-enquête. Het Mechelse marketingadviesbureau peilde al voor de tweede keer naar de belangrijkste marketingtrends in België.
De enquête, die liep van eind september tot begin november, is een initiatief van 4P square in samenwerking met B.A.M. – The Belgian Association of Marketing – en Trends Business Solution. De doelstelling is om inzicht te verwerven over welke sociale trend het meest impact heeft op de activiteiten van een Chief Marketing Officer (CMO). Een ‘CMO’ voor deze bevraging is een top marketeer in een leidinggevende rol, die bovendien werkt voor een Belgisch Top 1500 bedrijf. In totaal beantwoordden meer dan 100 respondenten aan de beoogde doelgroep.
Top 3
Niet geheel verrassend in een jaar waar de nieuwe GDPR van kracht werd, prijkt ‘belang van privacy’ op nummer 1. Uit de enquête blijkt dat voor meer dan 50% van de bedrijven, de investering om in orde te zijn met de Europese regelgeving, minimum 10.000 euro en meer bedraagt. 1 op 5 bedrijven geeft openlijk toe nog niet in orde te zijn met GDPR.
Tweede grootste sociale trend is de ‘Industriële Revolutie 4.0’. Die staat voor de transformatie van economieën , jobs en maatschappij als gevolg van de opkomst van digitaal gecombineerd met artificiële intelligentie, cognitieve technologie en Internet of Things. Volgens de enquête wordt marketing automatisatie onmisbaar: dataverzameling laat toe om producten en diensten beter af te stemmen op de wensen van de klant, zodat automatisch ook de betrokkenheid kan verhogen.
Derde in rij was ‘Opwarming van de aarde’. 88% van de CMO’s overweegt of gebruikt al materiaal met lage impact op milieu. Toch is maar 40% overtuigd dat dit juist de klant zal overhalen om je dienst of product te kopen. Dit is opmerkelijk want bij 17% van de klanten speelt het milieuvriendelijk aspect, wel degelijk een doorslaggevende rol bij de aankoop van het product.
De 7 andere sociale trends met impact op marketing zijn: Vergrijzing – Deeleconomie – online reputatie – Diversiteit en gelijkheid – Video – Blockchain – Generatie Z.