Kim’s Koi

Kim’s Koi trekt kaart van de e-commerce

BOORTMEERBEEK – Vijverspeciaalzaak Kim’s Koi breidt zijn eShop verder uit. Het bedrijf uit Boortmeerbeek hoopt daarmee nog meer voet aan grond te zetten in de Aziatische markt.

Vijf jaar geleden verhuisde de vijverspeciaalzaak van de Mechelsesteenweg naar de Leuvensesteenweg in Boortmeerbeek, over Bedking. Die nieuwe locatie legde Kim’s Koi geen windeieren.

Zaakvoerder Joachim ‘Kim’ Cloet: “Het visvoer van ons huismerk Oishii, dat Japans is voor lekker, blijkt een enorm succes. Elk jaar wordt hiervan zo’n 40.000 kilogram verdeeld. Ook de verkoop van alle vijvertoebehoren, het droge materiaal zeg maar, zit nog altijd in de lift.”

Groeimogelijkheden
Voor een minstens even groot aandeel in de omzet zorgt de gespecialiseerde markt. Kim’s Koi legde zich al sinds 2001 toe op Japanse koi, en wil uit die ervaring nu nog meer voordeel halen. Cloet: “Koi vissen hebben een hoog pokémon-gehalte. Onze duurste koi tot nog toe ging voor 30.000 euro over de toonbank. Maar op de Aziatische markt liggen er nog veel grotere mogelijkheden.”

“Om daarop in te spelen, wordt de eShop verder uitgebreid. Het is de kunst om bij de juiste kwekers koi vissen van een sterke bloedlijn te vinden, die verder te ontwikkelen en daarna met winst door te verkopen. Ons klantenbestand bevat verzamelaars in eigen land maar ook in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië en zelfs Ile de la Reunion. Maar de hoogste kwaliteit van koi, en dus de duurste, wordt verhandeld in China en Thailand.”