Li-Ion Ground conveyors charging at Dachser cross docking hall-kl

Dachser mikt op nog meer energiezuinigheid

WILLEBROEK – Logistiek dienstverlener Dachser wil tegen 2022 al het vervoerend materieel in zijn Europese magazijnen (ongeveer 6.000 stuks) vervangen door voertuigen die worden aangedreven door energiezuinige lithium-ionbatterijen.

Deze batterijen gaan drie keer zo lang mee als conventionele loodzuuraccu’s en de oplaadtijd is aanzienlijk korter. Dit verhoogt de flexibiliteit van het gebruik van voertuigen die met deze accu’s uitgerust zijn. Er zijn ook geen speciale ruimtes voor het opladen van accu’s meer nodig. De ruimte in de overslagterminals die hierdoor vrijkomt, kan worden gebruikt voor het laden en lossen van goederen.

“Als je rekening houdt met de besparingen op de vermeden onderhouds- en schadekosten, omdat de accu’s niet meer dagelijks uit het voertuig gehaald hoeven te worden om op te laden, dan heeft een lithium-ionvloot zichzelf vandaag al betaald”, verklaart André Bilz, Team Leader Fleet Management Terminal Equipment bij Dachser.

Milieu

De duurzame overstap is ook milieuvriendelijk. De conventionele accu’s bevatten lood, een giftig zwaar metaal, en ze moeten na ongeveer 1.200 laadcycli worden vervangen. De lithium-ionaccu’s besparen energie. Dit komt neer op ongeveer 1.6 kilogram CO² per voertuig per jaar. Vermenigvuldig dat met 6.000 voertuigen en er ontstaat jaarlijks een besparing van 9,6 miljoen kilogram CO².

Michael Schilling, coo Road Logistics: “Dit moderniseringsproject is een uitstekend voorbeeld van hoe winstgevendheid en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan, wat uiteindelijk weer voordelen oplevert voor onze klanten.”

Tegen 2022 wil Dachser de nieuwe technologie in alle Road Logistics locaties implementeren. Voor de accutechnologie, oplaadinfrastructuur en energiebeheersoftware heeft Dachser Triathlon als voorkeursleverancier gekozen.

Deze overstap naar lithium-ion technologie is niet het einde van het project. “Ons doel is om de bruikbaarheid van de voertuigen te vergroten door ze kleiner, wendbaarder en lichter te maken”, aldus Bilz.