WILLEBROEK – Dachser heeft met Dachser Rail Services een nieuwe afdeling geïntroduceerd. Daarmee kiest de logistieke dienstverlener, met vestiging in Willebroek, voor een tijd- en kostenbesparend alternatief voor lucht- en zeevracht. Via het spoor zal Dachser de economische regio’s van China en Europa met elkaar verbinden.
“Spoorvervoer is een praktische oplossing wanneer zeevracht te langzaam en luchtvracht te prijzig is”, zegt Thomas Krüger, managing director air & sea logistics EMEA bij Dachser. “Een zending per spoor tussen Azië en Europa duurt bijvoorbeeld 16 tot 22 dagen. Per zeevracht schommelt dat tussen 28 en 36 dagen. En als we het over de uitstoot van broeikasgassen hebben, komt er bij het spoorvervoer tot 90 procent minder CO2-uitstoot vrij dan bij luchtvracht.”
11.000 kilometer sporen
Dachser organiseert zich via zijn Europese netwerk van 363 eigen en 68 partnerlocaties. Zendingen vanuit 37 Europese landen worden naar de vier centrale railterminals in Duisburg, Hamburg, Warschau en Wenen gebracht. Daar worden ze overgedragen aan de treinexploitanten voor een reis van bijna 11.000 kilometer.
De treinen rijden via de Nieuwe Zijderoute door Wit-Rusland, Rusland en Kazachstan. De Trans-Siberische route doorkruist Wit-Rusland, Siberië en Mantsjoerije. Wanneer aangekomen in China regelt Dachser de douane-inklaring en het verder transport via zijn eigen netwerk over zee of in de lucht, of via partners. In die regio is Dachser met 49 kantoren actief in 11 landen.
Dachser Rail Services werkt in twee richtingen, van en naar China.