MECHELEN – Vier jaar geleden werd Meet in Mechelen opgericht. Het bureau dat meer zaken- en congrestoeristen de weg naar Mechelen moet wijzen, is in die relatief korte periode al geslaagd in zijn opzet. En nu komt nog 90% van de aanvragen voor MICE-toerisme nog uit België, maar Meet in Mechelen trekt volgende maand naar Londen om de Britten te wijzen op het potentieel van de Dijlestad.
Schepen voor Cultuur en Toerisme Björn Siffer is positief over het Mechelse congresbureau. “Meet in Mechelen heeft in vier jaar tijd een heel divers marktsegment ontgonnen. Als MICE-bestemming heeft Mechelen dan ook veel te bieden. Naast ons congrescentrum Lamot zijn er tal van special venues in historische gebouwen, uitstekende faciliteiten voor grote of kleinere meetings en een groot aantal horecazaken op wandelafstand van elkaar. Je kan hier aperitieven op de toren, de teamspirit opkrikken tijdens groepsdynamische stadsspelen en weldra ook inspiratie halen in ons museum Hof van Busleyden. Ondertussen kennen veel bedrijven en meeting-organisatoren onze troeven en daar heeft Meet in Mechelen een groot aandeel in.”
De doelstellingen van het bureau zijn volgens Kurt Callaert van Meet in Mechelen al ruimschoots gehaald. “In de periode 2015-2016 steeg het aantal aanvragen van zakelijke- en congrestoeristen met 50%. In 2016-2017 was er nog een stijging met 10%. Zakelijke toeristen zijn erg interessant voor een stad. Ze geven gemiddeld drie keer meer uit dan een gewone toerist.”
Londen
Tot nu toe komt 90% van de aanvragen bij Meet in Mechelen uit België zelf, met bv. 22% uit regio Mechelen, 21% uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en 20% uit de provincie Antwerpen.
“Voorlopig komt 10% uit het buitenland, en dan vooral uit Nederland”, zegt Björn Siffer. “Maar daar brengen we verandering in. Eind april gaat Meet in Mechelen samen met Toerisme Vlaanderen en een aantal andere steden (Antwerpen en Brugge) naar een bijeenkomst van 60 à 80 associaties en eventplanners in Londen. In het Verenigd Koninkrijk zit zeker potentieel door de gemakkelijke verbinding met de Eurostar. We willen de Britten duidelijk maken dat er nog andere steden zijn in België dan Brugge, Brussel en Antwerpen. We hebben eerst gezorgd dat iedereen in Mechelen ons kent, dan hebben we gezorgd voor awareness in Vlaanderen en nu steken we de grens over om Mechelen als MICE-bestemming te promoten.”