Sanoma

Sanoma wil zijn vrouwenbladen verkopen aan concurrent

MECHELEN – Mediabedrijf Sanoma België heeft aangekondigd dat het zijn Belgische vrouwenbladen wil verkopen aan concurrent Roularta. De interieurmerken zouden wel eigendom blijven van Sanoma. Door de aangekondigde verkoop staan 96 banen op de tocht.

Naar aanleiding van de voorgenomen verkoop van een deel van het portfolio van Sanoma België heeft het bedrijf tijdens een bijzondere ondernemingsraad de intentie tot collectief ontslag aangekondigd van mogelijk 96 werknemers. Vooral de commerciële en ondersteunende diensten zouden worden getroffen.

Nu wordt de consultatie- en informatieronde met de sociale partners opgestart. “Pas daarna zal een definitieve beslissing genomen worden met betrekking tot het aantal banen dat door de reorganisatie getroffen wordt”, aldus een mededeling van Sanoma België.

Mediabedrijf Roularta heeft een bod van 33,7 miljoen euro (inclusief pensioen- en abonnementsverplichtingen) gedaan op het vrouwenmagazineportfolio van Sanoma Media Belgium. Dat bestaat uit de merken Libelle, Femmes d’Aujourd’hui, Flair, Feeling & Gael, La Maison Victor, SheDeals, Loving You, Zappy, Communiekrant en Kids Only. Deze bladen waren in 2017 goed voor een omzet van ongeveer 78 miljoen euro.

De websites, line extensions en socialemediakanalen van deze titels zijn eveneens in het bod opgenomen.

Herschikking afgerond

Sanoma behoudt de interieurmerken, zoals Feeling Wonen/Gael Maison, Stijlvol Wonen/Pure Maison, Wonen Landelijke Stijl/Maisons de Charme, Ariadne at Home en vtwonen. In het kader van de overeenkomst neemt Sanoma de titels Ik ga Bouwen/Je vais Construire voor 1 miljoen euro over van Roularta.

Sanoma heeft hiermee volgens eigen zeggen de herschikking van zijn media business in België en Nederland afgerond. Eerder verkocht het bedrijf in België al de titels Humo, Story, Teve-blad en Vitaya aan De Persgroep.