BOOM – De Boomse IT-integrator Userfull heeft samen met Bene Office Furniture een Focus Booth ontwikkeld. Dit is een kleine ruimte waarin kenniswerkers zich volledig kunnen afzonderen in een setting waar ze zich volledig kunnen concentreren.
Userfull zocht naar een oplossing voor de overdosis van input waar kenniswerkers ook op kantoor vaak last van hebben, met negatieve gevolgen voor de productiviteit: e-mails, telefoons, whatsapps, sociale media updates…
“Getrouw aan onze innovatiegerichte bedrijfscultuur bogen we ons over het vraagstuk hoe technologie nu net een faciliterende rol kan spelen in dit verhaal. Het antwoord vonden we in de focus booth”, zegt Steven Schoovaerts van Userfull. “Dit is een ruimte waarin kenniswerkers zich volledig kunnen afzonderen in een setting die voor hen een state of concentration oproept waarbij ze hun aandacht helemaal kunnen focussen op het klaarkrijgen van een grote opdracht zoals een offerte, analyse of rapport.”
Met één muisklik kan je op de schermen die je omringen een sfeer naar keuze oproepen: een bos met fluitende vogels, een theehuis met Japanse muziek, een strand met ruisende golven…
Focus
Neuropsychologe en expert in aandachtmanagement Elke Geeraerts is alvast enthousiast over het prototype: “Als je in de booth binnengaat, conditioneer je je brein om te zeggen: nu ga je je één of twee uur écht focussen en je gaat al die afleiders weerstaan om die ene prioriteit af te werken. Ik denk dat heel veel bedrijven dit in de toekomst op de werkvloer willen installeren, want aandacht is nu eenmaal ons nieuwe IQ geworden en onze aandacht wordt enorm uitgedaagd. Deze booth is de perfecte plek om tot rust te komen.”
Voor de creatie werkte Userfull samen met specialist in werkomgevingen Bene Office Furniture, die ook het nieuwe kantoorgebouw van Userfull inrichtte.
Het prototype werd goed onthaald en gaat nu verder worden uitgewerkt. “Doordat de focus booth de grenzen van de fysieke locatie waar je je bevindt wegneemt, willen we ook de mogelijkheid om internationaal samen te werken met collega’s verder uitwerken. Anders dan bij video- of teleconferencing, wordt dankzij de drie schermen in de booth het gevoel gecreëerd dat je met je collega’s in dezelfde ruimte zit. En met één klik zit je opnieuw in je eigen favoriete rustgevende setting.”