Van Hool, constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen uit Koningshooikt, brengt in 2019 voor het eerst een vol-elektrisch aangedreven autocar (CX45E) op de Noord-Amerikaanse markt. Voor de E2-batterijtechnologie gaat Van Hool in zee met het Amerikaanse Proterra.
Het 100% elektrisch aangedreven voertuig zal een actieradius hebben van +300km en zal vooral worden ingezet voor woon-werkverkeer van groepen medewerkers en/of regelmatige transporten van personen over kortere afstanden.
Het voertuig zal worden ontworpen in het Belgische moederbedrijf in Koningshooikt en ook de eerste prototypes zullen daar gebouwd worden. De CX45 wordt, net zoals de CX35, momenteel reeds gebouwd in de Van Hool-vestiging in Skopje. De elektrische versie zal daarom ook in de Macedonische vestiging worden geproduceerd.
“Met deze aankondiging zetten we de kers op de taart van de 30ste verjaardag van de samenwerking tussen Van Hool en haar exclusieve partner ABC Bus Companies Inc. op de Noord-Amerikaanse markt”, zegt CEO Filip Van Hool. “Er rijden vandaag meer dan 10.000 Van Hool autocars en bussen op de Amerikaanse wegen, onder meer bij een aantal grote Silicon Valley-bedrijven die pendeldiensten voor hun medewerkers organiseren. Door de vraag van een aantal klanten naar vol-elektrisch aangedreven voertuigen, hebben we bij Van Hool gezocht naar een oplossing. Van Hool is echt enthousiast en trots om samen te werken met Proterra, een baanbrekend bedrijf bij de ontwikkeling en productie van batterijtechnologie.”
Snel reageren
“Het integreren van Proterra’s batterijtechnologie in de CX45 zal deze coach naar een nog hoger niveau brengen. We maken hier een duidelijk statement over Van Hool’s langetermijnvisie voor de Noord-Amerikaanse autocar-markt en geven hiermee ook blijk van onze reactiesnelheid om in te spelen op de behoeften van onze klanten.”
“Samen met Van Hool, een bewezen marktleider op de Amerikaanse autocar-markt, een vol-elektrisch voertuig aanbieden, is een belangrijke mijlpaal voor Proterra en voor de zware elektrische transportindustrie”, aldus Ryan Popple, CEO van Proterra. “Onze EV-technologie is voortdurend geëvolueerd en we zijn nu bijzonder opgetogen dat we ons werkdomein kunnen uitbreiden om andere zware bedrijfsvoertuigtoepassingen te helpen elektrisch te rijden.”