De opleiding Bachelor Autotechnologie van de Thomas More-hogeschool en BMW Group Belux uit Bornem slaan de handen in elkaar en bieden vanaf volgend academiejaar de studenten de kans om deel te nemen aan het Master Technician-traject van de Duitse groep. Met deze opleiding krijgen de studenten alle technische finesses van BMW en MINI onder de knie. Zo kunnen ze na hun studies meteen aan de slag en de dealer moet minder in opleiding investeren.
Na een bacheloropleiding van drie jaar zijn de studenten als automotive specialist klaar voor de arbeidsmarkt. Tijdens hun opleiding leren ze alle aspecten van de auto kennen. In het Autotechnologisch Centrum op Campus De Nayer in Sint-Katelijne-Waver oefenen ze de theorie op verschillende voertuigen van diverse merken.
Elk merk werkt met andere procedures, op andere platformen en met eigen apparatuur. Wie werk vindt bij een merkdealer, heeft vaak een extra opleidingstraject nodig om optimaal te kunnen functioneren. Dat geldt ook voor BMW. Bij het Duitse premiummerk doorloopt een werknemer tijdens de eerste jaren van zijn carrière een aantal trainingen bij het BMW Belux training center om uiteindelijk het Master Technician-certificaat te behalen. Een pas afgestudeerde bachelor kan dus nog niet voluit aan de slag bij het begin van zijn BMW-carrière en het garagebedrijf moet arbeidstijd investeren in opleiding.
Door de nieuwe overeenkomst kunnen studenten Autotechnologie al in het laatste semester van hun opleiding in het traject van BMW stappen. Zij doorlopen een aantal trainingsmodules en zijn na afloop klaar om bij een BMW-dealer te starten en het certificaat van BMW Master Technician te behalen. De studenten krijgen opleiding in het training center van BMW Group Belux in Bornem en werken bij een concessie om de theorie in de praktijk te brengen. Op die manier studeert de student af met zowel een Thomas More-diploma Autotechnologie als het BMW Master Technician-certificaat.
“De samenwerking met Thomas More loopt zeer vlot. We engageren ons om de studenten in ideale omstandigheden met de nieuwste technologieën te laten werken, net zoals in onze BMW en MINI concessies. Het is een echte win-win operatie, want nadien kunnen ze meteen voluit aan de slag. We hopen dat we met onze merken BMW en MINI meer jongeren kunnen overtuigen om voor het beroep van autotechnieker te kiezen”, zegt Pierre De Cannière, verantwoordelijke van het BMW Center for Development.