cityfashion-759×500

Online boost voor lokale modezaken

Mediahuis, de moedermaatschappij van Made in Mechelen, zet zijn schouders onder CityFashion. Dit digitaal platform dat enerzijds inspiratie en beleving biedt aan de consument, zet vooral de lokale modezaken in de digitale schijnwerpers. “Het is voor de plaatselijke winkeliers een antwoord op de Zalando’s en Amazons van deze tijd”, zegt mede-oprichtster Karen Nies van CityFashion. “Wij verkopen zelf niet, maar verzamelen het aanbod van meer dan 300 Vlaamse modezaken. Daarvan hebben er 169 een eigen webshop.”

Onder de naam Together in Style zet Mediahuis zijn schouders onder het project. Het komt er op neer dat de andere nieuwsmerken van het huis het platform gaan ondersteunen. “De bedoeling is om zo meer consumenten in de webshops van de lokale handelaars te krijgen”, zegt Benny Kerkhofs van Mediahuis. “Via kwalitatieve en redactionele modeartikels op onze websites zullen wij de surfers leiden naar cityfashion.be. Wij geloven in de sterktes van de lokale modezaken en willen hen een duwtje in de rug geven. We kunnen hen naast de fysieke winkels een extra verkoopkanaal aanbieden en hen alle zorgen op het vlak van digitale marketing en communicatie uit handen nemen.”

CityFashion werd in 2007 opgericht door Wim Houben en Karen Nies. Een jaar later sprong ook Christophe Van Durme aan boord. In 2010 nam Concentra een participatie van 50 procent in het bedrijf. CityFashion begon aanvankelijk als dienstverlener voor handelaars die hulp zochten voor het bouwen van hun website, apps en communicatie via de sociale media. Dat groeide uit tot een platform waar de Vlaamse zelfstandige kledingwinkels en modezaken hun aanbod bundelen. Volgens onderzoek koopt maar liefst 6 op de 10 Belgen vandaag online en is het internet vaak de belangrijkste informatiebron.