Stad Lier heeft een apart beeldmerk gecreëerd dat voor 100% Lierse producten beschikbaar zal worden gesteld. De stad van de schapenkoppen is steeds erg zuinig geweest op het commercieel gebruik van zijn schapenkoplogo, maar daar komt nu dus verandering in. “Handelaars of ondernemers die een product in de vorm van het schapenkoplogo willen maken, kunnen dat nu”, zegt burgemeester Frank Boogaerts. “Ze mogen het beeldmerk gebruiken in combinatie met de baseline 100% made in Lier.”
Het schapenkoplogo met de baseline Lier. Plezier op kop blijft exclusief voorbehouden voor de communicatie en promotie van de eigen initiatieven en producten van de stad Lier. Wie als handelaar of ondernemer een koek, hamburger, onderlegger of T-shirt in of met de vorm van de schapenkop creëert, kan nu wel mee de vruchten plukken van het succes van het schapenkoplogo. “Na goedkeuring van het ontwerp door het college van burgemeester en schepenen, mag het vernieuwde beeldmerk en de aangepaste baseline voor promotie worden gebruikt”, aldus Boogaerts. “Het eerste product komt van Puur Frituur, dat voortaan gehaktkoekjes met het logo van onze stad verkoopt.” Het team externe communicatie zorgt bovendien voor extra visibiliteit.
“De Lierse inwoners, ondernemers en verenigingen hebben sinds de lancering van het schapenkoplogo in 2011, het beeldmerk meteen omarmd”, vertelt Boogaerts. Het logo groeide uit tot een zeer herkenbaar beeld dat regelmatig opdook bij allerlei evenementen en eigen producten van de stad. “De vraag van handelaars om het logo te mogen gebruiken voor eigen publiciteit werd steeds groter. We hebben dus een alternatief gecreëerd, afgeleid van het bestaande logo.”